Digitale verktøy

Digitale verktøy

onsdag 17. september 2014

Bruk av blogg i undervisninga?





Bloggar er dialogiske i den forstand at ein ofte inviterar andre lesarar til å kommentere og kome med innspel. Kan blogging vere eit fornuftig publiseringmedium for elevtekstar? 

I følgje Leif Harboe er ein av grunnane til å bruke blogg i norskfaget nettopp at elevane skriv for nokon andre enn berre læraren. Han ramsar opp fleire gode grunnar, blant anna at ein kan bruke bloggen til formativ vurdering av tekstar frå læraren og medelevar. I tillegg bidrar bloggskriving til digital kompetanse. På denne måten kan elevane jobbe med kompetansemålet som handlar om å gje tilbakemeldingar på andres tekstar, og sjølv omarbeide tekstane sine på bakgrunn av tilbakemeldingane dei har fått. 

Det er ein del køyreregler må ein hugse på om ein skal bruke blogg i undervisninga. Namn og bilete der ein blir identifisert bør ein unngå. Opphavsrett og personvern er like viktig her som i andre digitale samanhenger. Å ha kunnskap om dette er ein del av det å ha digitale ferdigheitar i norskfaget.

5 kommentarer:

  1. Jeg synes det er viktig at barn og unge får trening i "å skrive for nettet". Jeg tror blogg kunne vært spennende og lærerrikt både for elever og lærere å bruke i undervisningen. Elevene vil kanskje bli mer motiverte til å skrive fordi de vet at de de skriver skal leses av noen andre enn bare lærer. De kan også bli mer bevisste på det språklige i det de skiver skal være bra. Som du i tillegg skriver vil bloggskriving bidra til en bedre digital kompetanse.

    SvarSlett
  2. Er enig i de tingene Ane trekker fram. Det er mange positive effekter med bloggskriving både for tekstproduksjon og digital erfaring. Så er jo som du sier, personvern viktig. En må nok være gjennomtenkt på hvordan eventuelt vurdering kan forgå. Lurer på om det finns regler for alder, og om man må få tillatelse fra hjemmet for å opprette blogg på elevene?

    SvarSlett
  3. Jeg er enig i det de andre sier og at blogg kanskje er den perfekte "inngangen" til å kommunisere med andre på nettet. Får elevene lære om nettvett i en slik situasjon, har de kanskje mer respekt for hva man legger ut på nett når de begynner å ta i bruk Facebook, Twitter eller Instagram.

    SvarSlett
  4. Forbilledlig innlegg om blogg som verktøy for autentisk skriving og oppdragelse til nettvett. Også kommentarene er eksemplariske.

    På ung.no svarer de om aldrersgrense på blogg: Det er ingen formell lovgitt aldersgrense for blogging, men noen bloggtjenester kan ha sine egne aldersgrenser for å opprette en bruker. Er du under 18 år, synes jeg det er veldig viktig at du forteller foreldrene dine at du blogger, slik at de vet om det, hva du deler med andre av tanker og informasjon om deg selv, og hva du blogger om. Husk at du kan være helt anonym selv om du blogger, du trenger ikke dele bilder, navn, bosted, alder, osv.

    Læreren kan ha en blogg der h*n publiserer elevene sine sammensatte tekster. Ved en barneskole i Bodø hadde (har?) de klasseblogger opprettet av læreren, men der elevene publiserer etter kvalitetssikring (POS) av tekster/bilder.

    SvarSlett
  5. Ja, det er nok viktig å ha foreldrene i ryggen hvis man skal bruke det som pedagogisk verktøy.

    SvarSlett