Digitale verktøy

Digitale verktøy

torsdag 4. september 2014

Bokstavjakt med kamera

I helga var jeg på tur i fjellet. Som både student og lærer er det typisk at arbeidet aldri forsvinner helt fra topplokket. Jeg hadde ikke gått mange meter før jeg oppdaget bokstaver i naturen.

Den sjeldent brukte bokstaven X

Knekten i Sulitjelma kan (med litt godvilje) se ut som en M


Jakt på bokstaver i naturen vil være med på å stimulere blant annet den fonologiske bevisstheten hos de yngste elevene. Fonologisk bevissthet vil si at barna forstår at språket vårt er delt inn i enkeltlyder, der hver av disse lydene har tilhørende bokstav(er). 

Et undervisningsopplegg kunne bestått av bokstavjakt med kamera. Elevene fotograferer bokstaver de finner i naturen, for så å jobbe digitalt med bildene i etterkant. Bokstavene kan presenteres med for eksempel PowerPoint, Keynote eller Prezi, de kan settes sammen til ord ved hjelp av enkle bilderedigeringsprogrammer eller elevene kan lage plakat.  

Hva står det her?











5 kommentarer:

  1. Imponerende, Trine! Her har du gjort mange gode funn. Dette undervisningsopplegget kunne fungert veldig bra!

    SvarSlett
  2. Har du prøvd å skrive BEIST? hehe ;)

    Gode ideer dette. Kunne godt tenkt meg å bruke dette i undervisningen, for det handler jo ikke bare om å finne bokstaver i naturen, men vel så mye om det å kunne bruke digitale verktøy for å vise dette frem osv.
    Kunne blitt mange artige plakater al a den du har laget her :)

    SvarSlett
  3. Et variert og godt opplegg som kan stimulere til motivasjon for faget Norsk og IKT. Du viser at naturen kan brukes til så mangt! Her kan en spinne videre og ta inn "kunst&håndtverk" eller "sløyd" hvor elevene produserer et produkt av funnene som ble gjort i naturen. Men at du viser til "Keynote" og "Prezi" var et godt tips.

    SvarSlett
  4. Lekkert og kreativt. Slike koblinger mellom "skolelæring" og naturen er bruer mellom virkelighet og uvirkelighet (skolens) som gjør læringa til elevens egen. Ved hjelp av digitale verktøy kan læringa bli så virkelig at elevene (og politikere og andre forståsegpåere) lurer på om de lærer noe.

    SvarSlett
  5. Det viktigste er å utenfor boksen, uansett om det er skriveopplæring ute, i gymsalen eller på musikkrommet. Det er ikke alle elever som lærer best med blyant og papir.

    SvarSlett