Digitale verktøy

Digitale verktøy

fredag 29. august 2014

Å skrive til en mottaker

Hentet fra Bergens Tidende:
http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Skriver-pa-PC---larer-a-lese-1890532.html
I den neste fagteksten skal jeg skrive om elevtekster skapt for publisering på internett. Når jeg ser tilbake på egen skoletid er det utrolig hvor mye tekst jeg har produsert. Fortellinger, eventyr, noveller, faglige artikler og kåseri (en fantastisk vanskelig sjanger, forresten). Hvor er alt dette nå? I papirsøpla, makulert eller slettet fra hardisken. Trist. En snarttur innom lærerens pult (det regnes 30 min rettetid pr. heldagsprøve i norsk), deretter "out of sight, out of mind". Jeg har jo lært noe av det, men kanskje det ville vært mer motiverende om teksten skulle brukes mer enn det.

Interesserte lesere er en god motivasjonsfaktor for alle skrivere, og tilbakemeldinger gir elevene et tilfang av ideer som de kan anvende i senere tekster og til å utvikle egen skriving. Å gi elevteksten autentiske mottakere tror jeg derfor være et nyttig pedagogisk grep. Det finnes ulike nettsteder der elevene kan publisere tekstene sine og bli lest av andre elever. F.eks. www.dikt.no og www.skrivebua.no





6 kommentarer:

  1. Jeg tror de fleste kjenner seg igjen i det du skriver her. Man har skrevet og skrevet, men kanskje ikke fått så mye tilbakemeldinger.
    Det er tydelig i norsk skole at man må gjøre noe for at elevene ikke skal falle av norsken når de havner på mellomtrinnet. Da trur jeg nettopp det du skriver her om å gi elevtekstene autentiske mottakere kan hjelpe mange til å henge på. Tips til andre måter å publisere tekstene er: leserinnlegg, blogg, klassen kan lage skoleavis osv.

    SvarSlett
  2. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  3. Er ikke bra at elevenes arbeider havner i en skuff eller i søpla. Tror det er lett å miste motivasjonen for skriving dersom det aldri blir til noe meningsfyllt. Å ha mål som går utover skriving og digitalt arbeid, som f.eks presentasjoner, publisering etc., vil kunne bidra til at det blir morsommere å produsere, og det arbeidet som gjøres får en ny "verdi".

    SvarSlett
  4. Helt enig at autentiske mottakere gjør motivasjonen større. Jeg tenker at elevene "sluntrer" mindre dersom de vet at noen fremmede skal lese det de selv har skrevet.

    SvarSlett
  5. Med egne erfaringer belyser du et viktig tema: autentisk skriving. Med IKT har vi mange mulige verktøy. Hvor mange elever opplever at det de skriver er bra, viktig, interessant, nyttig? Hva slags skriveoppgaver gis i skolen? I hvilke format? Sørger lærerne for at produktene fortjener publisering?

    SvarSlett
  6. Det er vanskelig å finne autentiske mottakere, derfor er det viktig å gjøre klasserommet til et reellt publiseringsrom - i kombinasjon med gode og inspirerende skriveoppgaver. En skriveoppgave kan være god for en elev, og dårlig for en annen. Her kommer tilpasset opplæring inn!

    SvarSlett