Digitale verktøy

Digitale verktøy

torsdag 28. august 2014

Skriveglede

I dag la jeg merke til de første gule bladene på bjørka utenfor huset. Det er høst, noe som betyr at vi som enten går på skole, eller jobber på skole (og ikke streiker, vel og merke!) er tilbake i hverdagen. De fleste barn begynner i første klasse med stjerner i øynene, ivrige etter å lære. I løpet av skoletiden forandrer dette seg for veldig mange. Senere i skoleløpet lar mange seg ”lokke” til å lese og skrive, med den gulroten som kalles karakterer. Lærelystne førsteklassinger ender opp som skoletrøtte ungdommer som ikke gidder mer. Stjernene har sluknet. Jeg som skal bli lærer og ta imot nye små elever i skolen, spør megselv: Hva er det som går galt? Hva kan jeg gjøre annerledes? Hvordan kan jeg engasjere elevene i norskfaget?

Meningssøking er en vesentlig drivkraft for læring. Oppleves skriving etter hvert som meningsløst for elevene? Øvelse gjør mester, også når det gjelder dette. Elevene må skrive mye. Norsklærere har med andre ord en stor jobb i det å motivere. Vi må være kreative, og finne gode skriveoppgaver som oppleves som meningsfulle.

I dag var vi på tur med norskklassen på universitetet, for å bli inspirert til å tenke praktiske og varierte arbeidsmåter med fokus på grunnleggende ferdigheter. På turen lette jeg etter noe som kunne brukes som en skriveoppgave for mellomtrinnselever. Da vi hadde pause ved Soløyvannet ser jeg plutselig dette:




Dramatisk, ikke sant? Bildet åpner for mange spørsmål. Hvem har vært her før oss? Hvorfor ligger smukken igjen? Måtte de dra i en fart? Var det fare på ferde? Uendelig mange muligheter for en spenningsfylt novelle, eller kanskje et hjerteskjærende dikt?


Dette er en oppgave jeg vil prøve ut i en klasse. Elevene kunne skrevet en tekst med utgangspunkt i et bilde de har tatt selv, lagd bildefortelling eller andre varianter av sammensatt tekst. Det er bare fantasien som setter en stopper. Første steg er UT av klasserommet!

7 kommentarer:

  1. Hei Trine!
    Det mangler innlevelse i ditt innlegg. Ta deg en brødskive med nugatti. Dessuten skrives "velg og merke": vel å merke. Elendig.

    Mvh. Charlottenr1

    SvarSlett
    Svar
    1. Norén skrives "Norén", ikke "nr1".

      Slett
  2. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  3. Nå er du på tyttebærtur, Charlotte. Hun skrev da vitterlig "vel og merke". Likevel har du helt rett i at det skrives "vel å merke".

    SvarSlett
  4. Jeg synes det var mer spennende å tenke på hvordan en eventuell tekst kunne utspeilet seg fra det bildet. Kanskje elevene kunne skrevet fortellinger i forskjellige sjanger? Jeg tror mange elever vil kunne bli inspirerte av en slik oppagve.

    SvarSlett
  5. Hvordan kommentere i blogger?
    Du demonstrerer skriveglede i dine refleksjoner om læreryrkets utfordringer og ender opp med en sterk skrivetrigger. Å blogge er å skrive seg selv. Hvis vi kan få elever til å skrive frem seg selv og sitt er vi kanskje på riktig vei?

    SvarSlett
  6. Såååå spennende. Å se hvordan elevenes tanker blir fortellinger ut i fra et bilde er spennende. Spesielt et så dramatisk bilde som dette. Ble inspirtet!

    SvarSlett